Na přiložených obrázcích se můžete podívat na návrh nových stop. Budeme rádi pokud se k jejich obsahu (založen samostatný příspěvek) a formě vyjádříte. Rádi bychom kdyby nový vzhled a upravený obsah splňoval Vaše požadavky tak, aby jste je mohli bez problémů využívat v rámci Vašeho programu se smečkou.
Vaše připomínky prosím piště do komentářů k tomuto článku, tak aby se k nim mohli případně vyjádřit i ostatní.
Očekáváme diskuzi především od našich bratrů, ale určitě uvítáme nějaké inspirativní názory i od našich sester.
Za náčelnictvo chlapeckého kmene,
Kuba
Nazdar bratři (sestry).
Za ta léta si myslím, že vím o čem je řeč a mohu se vyjádřit k diskuzním tématům. Abych se představil, ti co mě znají a pro ty co ne, tak v krátkosti – kde jsem se vzal.
Skautuji od r. 1967 – 1972 (rádce a rover, účastnil na šesti LST z toho na pátém jsem se podílel na vedení a šestý vedl). V r. 1990 jsem obnovil a stál aktivně v čele oddílu až do r. 2002 (12 LST). Oddíl měl 3 chl. družiny, vlčí smečku (2-3 šestky), později roj světlušek a jedna dívčí družinu. V roce 1996 založil LINPRRTu, která měla až 180 členů z celého okresu, jako cestu pro R&R. Skrze ní jsem si považoval za čest být přítelem br. Mirko Grizzly Vosátkem, s kterým jsme měli společnou řeč, kam se má ubírat český skauting.
V roce 1996 mi byl tehdejší ÚRJ udělen Řád junácké lilie – trojlístek skautek. Oddíl převzal můj žák a přítel Honza Vlk Chlumecký.
Na začátku chci pochválit Riana za návrh obsahu ZELENÉ STOPY. Máš pravdu a měli jsme pro nová vlčata (i světlušky) něco obdobného. Skládala se ze samostatné ZELENÉ STOPY a další knížečka obsahovala STŘÍBRNOU a ZLATOU stopu (hvězdičku).
Samostatnou proto, když vlče (světluška) nedošlo k samému slibu, náklady na tisk byly zanedbatelné. STŘÍBRNÁ i ZLATÁ stopa byly koncipovány tak, že osahovaly text a obrázek (vlčata tlapku, světlušky svou lampičku), který si po splnění mohli vybarvit.
Někde jsem tady nalezl i pokus o polemiku kdo je Mauglí. Dle ABS je to jednoznačné. Oddíl (vůdce – Akéla), družina (rádce), smečka (Mauglí) šestka (šestník). Nebo vlčácký oddíl (vůdce – Akéla), zástupce zároveň vůdce smečky (Mauglí), šestka (šestník).
Juknu ještě na obsah, který opravdu dospěl do stádia nutnosti částečné novelizace. Poprosil jsem Náčelnictvo aby mi dalo 14 dní. Mezi tím budu glosovat některé připomínky v dobrém. Máme společný zájem aby se ledy pohnuly a skauti (skautky) jsou v tomto jedničky svou nezdolností …
Nazdar, jen krátce – nový „vzhled“ stop je krásný krok vpřed – souhlas s Rianovou poznámkou o trendu ve školství.
Stejně jako Vy mám obdobné zkušenosti z dřívějších dob používání „malých“ ČB stezek – časté ztrácení, salátová vydání…
Nyní pracuji se stezkami obsahvě stejnými, nicméně vytištěnými na velikost o formát větší (tedy A6), s tvrdšími deskami, barevné provedení (i když jen přebalu a textu) – a je to znatelně lepší. Vlčata když nic jiného tak alespoň umí stezku najít v batohu 🙂 Chovají se k nim zdá se mi také lépe, je to už přece jen „skoro kniha“ 🙂
Pokud budou nějaké „úkoly“ přímo ve stopách, z mého pohledu jen dobře. Vlčata je mohou provádět na schůzkách či doma (záleží na Akélovi i nich samotných :), myslím že k „vypracované“ stopě pak budou mít zase o něco silnější vztah…
Zdar bratři,
tak už se to konečně rozjelo, omlouvám se za zdržení, krpa je na mé straně. Co nevidět se tu objeví materiál,který se týká obsahových úprav Zelené stopy. Není toho moc, nějaký deset bodů. Myslím, že měsíc by na to mohl stačit, pak bych se vrhl na formu.
Ještě dnes v noci taky rozešlu informační mail, kde bude shrnutí dosavadních informací spolu s prosbou o zapojení do diskuze. Pošlu to i mladším rádcům, na které mám kontakt. Těm, na které nemám kontakt, to prosím předjete :-). Ať se taky zapojí, koneckonců se stopami budou pracovat hlavně oni.
Mějte se hezky
Ahoj, v prvé řadě bych chtěl říct, že stopa je moc pěkná a je na ní vidět kus dobře odvedené práce.
Rád bych ale otevřel diskuzi na téma: Je lepší stará forma plnění stop (ta současná) nebo navrhovaná „hravá“ forma, na kterou přešel před časem i Junák?
Já jsem totiž nedávno držel junácké stopy v ruce, ale došel jsem k závěru, že se mi mnohem více zamlouvají naše čistě textové stopy, u nichž se řeší jednotlivé body více slovně, protože takhle to zabere mnohem méně času, ale zároveň každé vlče slyší ten daný bod vícekrát a více si jej podle mě upevní a lépe zapamatuje, taky se můžou vlčata navzájem doplňovat a opravovat a jsou více vtaženi při plnění ostatních. Formou vepisování a vybarvování sice taky určitě ulpí daný bod vlčeti v hlavě, ale jednak si myslím, že bude během jeho plnění obtížnější udržet pozornost a poslušnost ostatních a taky jsou potom velmi omezené možnosti, jak můžu s vlčetem daný bod upravit a splnit tak, aby jej opravdu ovládal – viz například ošetření odřeniny, kde máme velkou obrázkovou nápovědu, nebo doplnění ručiček hodin.
Já to dnes už totiž dělám tak, že vlčatům stopy rozdám jen na vyplnění úvodní strany, ale jinak je mám u sebe a koukám do nich jen já a podepisuju splněné body, není to pak taková „anarchie“, kdy si každý něco vybarvuje a prohlíží, ale víceméně jsou všichni schopni poslouchat a učit se od zkušenějších a opakovat si to, co už mají sami splněno.
Budu ale rád, pokud mě někdo přesvědčí o opaku.
Zdar Lukáši, tak první vlaštovka je tu :-).
Přesvědčit Tě o opaku bude velice obtížné, ne-li nemožné :-). Už třeba proto, že Tvá nová diskuze by se podle mě měla spíše jmenovat „K čemu vlastně slouží stopy?“. Pro mě například „stará forma plnění“ znamená něco jiného. Celá iniciativa revize stop a jejich následná oprava či předělání pramenila z pro mě do teď evidentní myšlenky,že stopy jsou především pro děti. Že je to nějaký jejich doklad,kombinace žákovské a pracovního sešitu, ke kterému by měly mít vztah (když kdysi jeden náš člen stezku spálil, bylo z toho velké haló 🙂 ) a který by jim měl pomáhat v rozvoji. Přiznávám, že pro Tvůj způsob práce se stopou, která s dětmi fyzicky není vůbec v kontaktu, je nová forma naprosto zbytečná. Chápu-li to správně, tak v Tvém případě je stopa jen jakási struktura látky, která slouží ku pomoci Akélovi. Pokud by tento způsob práce se stopou byl standartem, tak by nejspíš bylo zbytečné i tisknutí nových stop třeba jen s opravami pravopisu a nepřesností, které také pramenily z toho, že to mají v ruce děti a měly by vidět gramaticky bezchybný text.
Z připomínek, které jsem posbíral před Setkání vůdců a vůdkyň je ale patrné, že většina nepracuje se stopami tímto způsobem. Vlastně jsem myslel,že nikdo, protože i z Tvého oddílu přišly návrhy na změnu formy. Právě proto jsem se pokusil vytvořit nějaký návrh nové formy stopy, která nevychází především z Junáckých stezek, ale stejně jako ony z už dlouhá léta trvajícího trendu atraktivnějších školních učebnic a pracovních sešitů. Myslím si, že teď už se pro ZŠ ani netisknou učebnice a pracovní sešity, které by měly podobnou formu jako naše stezky, tedy holý text.
Nešlo mi ale v žádném případě o to, aby stopy nahradily přípravu Akély nebo Mauglího k plnění, šlo jen o to zapojit do onoho plnění stopu samotnou. Přiložené obrázky nebo doplňovačky přece nejsou hlavní podmínkou splnění, stejně jako nebylo podmínkou splnění odrecitovat samotné holé znění bodu. Mělo by jít o jisté zatraktivnění a přidání nové úrovně, né o nahrazení úrovně stávající. K jednotlivým zkouškám si přece můžeš připravit i tak materiály, jaké uznáš za vhodné. Já to budu dělat stejně, pokud nová forma projde. A myslím, že ostatní zrovna tak. Prostě v přípravě schůzky v části, kterou spousta z nás označuje „práce se stezkou“, přibude u některých zkoušek pár minut skutečné práce se stezkou. Což je třeba pro mě super.
Určitě s tím bude pro Akélu o něco víc práce, ale myslím, že to stojí za to. Co se týče třeba toho vymalovávání, tak přestože má vlčátka mají radši ničení, než tvoření, tak si myslím,že kdyby dostala do ruky takovouhle stopu, tak si to povybarvuje většina doma, ukážou to při tom rodičům a bude to super. Ostaně si myslím, že ta motivace a současně pojící prvek (respekty členů džungle)je dobrá věc a to mi asi chybělo u současných stop nejvíc. Navíc je to můj jediný původní nápad v návrhu nové formy, takže se musím nějak pochválit, ne? :-)Sice ještě pak navrhnu změnit to v Zelené stopě na „stopování“ a „respekt“ nechat pro stříbrnou, ale princip zůstane stejný.
Abych to shrnul. Stopy nové koncepce by měly sloužit jako pomůcka k plnění pro děcka, k čemuž podle mě měly sloužit i současné stopy, ale tato fuknce se jevila jako nedostatečná.
Každopádně teď máme oba co k přemýšlení. Nicméně bych to dal chvíli k ledu, protože se tu co nevidět objeví návrhy na obsahové změny,které se formou nesouvisí. Náčelnictvo chlapeckého kmene dospělo k rozhodnutí, že obsah se bude řešit první.
No pravda je, že asi vnímám funkci stop odlišně, asi to vychází z toho, jak ke stopě v minulosti přistupovala samotná vlčata, dokud se o ni starali sami (a myslím, že máš do jisté míry podobnou zkušenost), a to tak, že je věčně zapomenutá nebo ztracená a těžko se hledá vlče, které s ní pracuje dobrovolně mimo dobu, kdy „musí“ v rámci programu. Proto jsem k nim změnil přístup i já a samotné brožury slouží už jen k onomu zaznamenávání a jako domácí úkol dávám vlčeti jen konkrétní body, které mu nejdou. Je pravda, že by mohla vlčatům připadat nová forma atraktivnější a budu zvědavý na to, jestli přinese výsledky 🙂
Respekty jsou super nápad, původně jsem to chtěl zmínit už ve svém úvodním příspěvku, ale pak mi do toho něco přišlo, asi nějaká kritika. Jen by mě zajímalo, jestli to má sloužit jen jako pomůcka při plnění, nebo bude nějaká „databáze respektovaných vlčat v naší organizaci“, tzn. jestli to bude mít nějaký reálný dopad, získá-li vlče respekt a jeho splnění stopy bude hodnotnější i v rámci organizace. Já to totiž asi nebudu bohužel schopen používat kvůli odlišnému přístupu k postavám v džungli a ostatně i kvůli tomu, co jsem popsal výše.